Als je een eigen bedrijf hebt, is het van belang dat je klanten jou altijd kunnen bereiken. Dat zorgt ervoor dat zij bij problemen snel worden geholpen wat voor een positieve ervaring bij de klanten zorgt. Het is daarom belangrijk om goed bereikbaar te zijn. Deze 5 tips kunnen je daarbij helpen.
Neem een dual-sim telefoon
Het is voor veel mensen met een eigen bedrijf lastig om zakelijk en privé gescheiden te houden. Dat heeft met veel dingen te maken. Vooral wanneer klanten bellen wanneer je niet aan het werk bent kan dit lastig zijn. Veel ondernemers vinden het vervelend dat zij op hetzelfde nummer worden gebeld door klanten en door mensen uit hun privéleven. Het kan dan slim zijn om een telefoon aan te schaffen waar 2 simkaarten in kunnen. Hierdoor heb je één nummer voor werk en één nummer voor privé. Zo weet je altijd waarvoor je wordt gebeld.
Altijd verbinding hebben met het internet
Niet ieder bedrijf laat haar klanten bellen wanneer er een probleem is. Het kan ook handig zijn om klanten bijvoorbeeld te laten mailen of een appje te laten sturen. Op die manier wordt je niet gedwongen om te reageren en dit kan vooral in het weekend en in de avond erg fijn zijn. Toch is het wel van belang dat je altijd ziet wanneer je bedrijf een bericht krijgt. Het kan daarom handig zijn om zakelijk mobiel internet af te sluiten. Zo weet je zeker dat je ook als je niet aan het werk bent op de hoogte wordt gebracht als klanten iets nodig hebben.
Netwerkoplossingen
Er zijn tegenwoordig steeds meer ontwikkelingen op het gebied van technologie. Het is daarom van belang dat je bedrijf met zijn tijd meegaat. Je kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen om een bedrijf te benaderen voor verschillende netwerkoplossingen. Deze zorgen niet alleen voor een betere bereikbaarheid, maar ook voor een veiliger systeem.
Social media
Het is tegenwoordig steeds gebruikelijker dat bedrijven een eigen account op een sociaal medium aanmaken. Dat kan handig zijn om je bedrijf te promoten, maar dit kan er ook voor zorgen dat je klanten je bedrijf via social media kunnen benaderen. Het kan daarom voor veel bedrijven een goed idee zijn om bijvoorbeeld een account aan te maken op Facebook of Instagram. Je moet er dan wel voor zorgen dat je één of meerdere werknemers hebt die verantwoordelijk zijn voor het plaatsen van berichten op social media, maar ook voor het beantwoorden van vragen of opmerkingen van klanten. Dit zorgt ervoor dat klanten een betere band krijgen met het bedrijf.
Een afdeling voor de klantenservice
Als je echt een groot bedrijf hebt, is het aan te raden om een aparte afdeling voor de klantenservice aan te stellen. De mensen op deze afdeling kunnen inkomende oproepen van klanten beantwoorden, maar het kan ook voorkomen dat zij moeten reageren op e-mails van hun klanten. Zo zorg je ervoor dat je klanten altijd snel antwoord krijgen op de vragen die ze stellen.